vrijdag 18 december 2009

Besparen met Kerstmis

Besparen kan op veel manieren dat is wel duidelijk. Maar in tijden van schuldbemiddeling toch met iets leuks op de proppen komen is niet altijd even gemakkelijk.

Om te besparen op cadeautjes heb ik al iets aangehaald, maar je kan ook prima besparen op een kerstdiner of een kerst toetje. Aangezien we dit jaar steeds bij de ouders en de schoonouders gaan eten heb ik ze voorgesteld een zelfgemaakte kersttaart te maken. Zo kan ik behoorlijk wat besparen want een kerststronk of cake kost tegenwoordig nogal wat.

Overigens bak ik ook zelf de kindertaarten op verjaardagen. Het begon eigenlijk uit pure noodzaak. We hadden al ons geld opgedaan aan schulden (zaten toen nog niet in schuldbemiddeling) en ons derde kind werd 1 jaar. Ik ben gaan zoeken en besloot, om te besparen, zelf een taart te bakken. Mijn eerste verjaardagstaart was drie jaar geleden een feit.


Ik kreeg zo een goede commentaren dat ik besloot om op elke verjaardag te besparen op de bakker en dus zelf taarten te maken. Van een simpele cake veranderden de taarten langzaam in kleine kunstwerken. Zo heb ik al een cars vrachtwagen gebakken en een prinsessentaart gemaakt.

Ok, even terug op besparen op een kersttaart of een kerstcake.
Om jullie ook te helpen het recept en de ideeen.

Kerstcake.

Benodigdheden voor een normale kerstcake:
150 gram bloem
150 gram suiker
150 gram boter
2 eieren
1 grote tablet chocolade
kerstfiguurtjes

Mix alles door elkaar. Zorg dat de boter al wat zacht is zodat het gemakkelijk te mixen is. Doe het cakemengsel in een beboterde bakvorm en laat deze in een voorverwarmde over op 180 graden ongeveer 40 minuten gaar worden.

Haal de cake uit de vorm en laat deze afkoelen.
Snij de cake doormidden en vul deze met iets wat je lekker vindt. Familie vindt hier goedkope aardbeienjam en zelfgeklopte slagroom geslaagd.
Smelt de tablet chocolade en doe hier een scheutje room of koffiemelk bij. Besmeer de cake geheel met de gesmolten chocolade en laat deze afkoelen.
Versier de cake zoals je zelf wilt. Kerstfiguurtjes kan je ook eetbaar kopen bij de betere kookwinkels, maar als je echt wilt besparen neem je gewoon wat kleine kerstballetjes of prikkers die je in een kerststukje verwerkt.

Klaar is je super mooie besparende kerstcake!!

De kersttaart.

Benodigdheden:
mix voor biscuitdeeg (bij aveve of boerenbond is die goedkoop)
water
Chocolade

Maak de biscuitdeeg zoals het op de verpakking staat.
Snij de taart doormidden en vul deze zoals je zelf wenst. Om te besparen kan je overrijp fruit of andere spullen die opmoeten en toch lekker zijn in de taart stoppen.
Smelt de chocolade en voeg wat room toe om aanbranden te voorkomen. Ook blijft de chocolade na afkoelen lekker smeuig.
Bestrijk de taart hiermee en laat hem goed afkoelen.
Versier de taart zoals je dat zelf wilt. Dat kan je doen op een besparende manier zoals bij de kerstcake, maar als je echt iets speciaals wilt kan je ook vormpjes uit marsepein uitsteken en erop plakken.

Marsepein kan je nu heel goedkoop vinden in de supermarkt. Zorg wel dat je 50/50% marsepein hebt en wanneer je deze uitrolt kan je het best in plaats van bloem poedersuiker gebruiken. Wil je echt besparen kan je marsepein ook zelf maken, maar ik vond dat een rommeltje worden al smaakte hij wel heerlijk.
Kleur de marsepeinen vormpjes met bietensap of kleurstoffen.

Een speciale kersttaart hoeft dus niet duur te zijn :)

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuke taart heb je gemaakt. Kun je niet taarten voor anderen maken en op zo'n manier wat geld extra verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. misschien wel maar normaal moet je dat opgeven, of ik moet het als vriendendienst doen. maar ja wie weet er dan van natuurlijk ;)
    dank je voor het compliment :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of $250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius, call/whats-App Contact Number +918929509036 via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    BeantwoordenVerwijderen

Graag zou ik jullie mening horen over deze Blog. Ook ervaringen in Besparen en Schuldbemiddeling zijn welkom!