vrijdag 11 december 2009

Schuldbemiddeling verschillen Belgie en Nederland

Om even terug te komen op mijn voorgaande posten zijn er inderdaad een aantal nadelen te noemen over de Belgische collectieve schuldbemiddeling waar ik pas achter kwam nadat we akkoord zijn gegaan met deze schuldbemiddeling.

Je betaald vlot de eerste 1-2 jaren geen enkele schuld af. Er wordt enkel geind en nagekeken of er misschien een afbetalingsplan geregeld kan worden via de rechter of minnelijk. Dat wil dus zeggen dat je al ruim 2 jaar in "armoede" leeft alvorens je uberhaupt te horen krijgt of je toegelaten wordt in de Collectieve schuldbemiddeling en hoe lang deze dan wel of niet gaat duren. Ook blijven tot die daadwerkelijke uitspraak de rentes oplopen terwijl daar als schrale troost tegenoverstaat dat je een leefloontje krijgt en de deurwaarders niet meer aan de deur mogen komen.

Erenlonen van de schuldbemiddelaar bedragen 3 procent van het officiele schuldbedrag en dus niet, zoals in Nederland bij de WSNP een vastgesteld maandelijkse bijdrage.

Officieel dient de schuldbemiddelaar iedere zes maanden een dossier te overleggen bij de rechtbank die je zelf mag gaan inzien. Hierin staat de vooruitgang, de voorstellen, de in-en uitgaven en het reservepotje voor onvoorziene omstandigheden en/of schulden. Helaas....bij ons is nooit iets neergelegd en kunnen we dus enkel de brief inzien die we 1,5 jaar geleden gekregen hebben namelijk dat we toelaatbaar zijn verklaard. Er is geen toezicht op de schuldbemiddelaar want na contact met de griffier zeiden ze dat ze zich daar niet mee bezig konden houden en dit maar een mini deel van hun werk was. Absurd nietwaar??

De looptijd van de collectieve schuldbemiddeling bedraagt maximaal 5 jaar. Echter gaan deze vijf jaar dus pas in nadat de rechter daadwerkelijk uitspraak heeft gedaan. Van te voren kan je dus vlot 2-3 jaar nog in de toelaatbaarheids fase ronddobberen wat dus wilt zeggen dat 8-10 jaar heel normaal is. Bij de WSNP start men en is de looptijd (in de meeste gevallen bij particulieren) 3 jaar. Je weet dus een begin en einddatum. Eveneens wordt bij de WSNP een bepaald gedeelte van de schuld betaald en dienen schuldeisers hiermee akkoord te gaan, doen zij dit niet krijgen ze niets en krijgt de rest meer. Bij de collectieve schuldbemiddeling wordt geacht alle schulden in het geheel, dus incl rente en kosten, betaald te krijgen.

In de WSNP krijg je een leefloon waarvan je moet eten, drinken, kleden wassen en plassen zeg maar.(althans dit geldt in de meeste gevallen) Hier krijg je ook een leefloon maar daar dien je dan ook alle vaste lasten e.d van te betalen. Voor een gezin met 4 kinderen geldt 1000 euro maar dat kan gerust minder worden zoals jullie zagen, nu is het namelijk maar 700 euro. Kinderbijslag, toelage e.d worden ook meegeteld als aflossing voor de schulden.

Overeenkomstig is dat je geen nieuwe schulden mag maken tijdens de looptijd van de schuldbemiddeling. Dan vraag ik me af hoe je dat doet wanneer je van 700 euro alles zelf dient te betalen :s (ze vragen zich dan nog af waarom sommige mensen alsnog tot delicten als stelen en geweld overgaan)

10 opmerkingen:

  1. we hadden ooit collectieve,maar de advokaat die beheerde,één niets werd betaald,en bovendien werd ons leven een hel door die beheerder,tenslotte hebben we heroeping gevraagd,maar waar bleef ons geld

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ai dat is natuurlijk helemaal niet fijn maar deze dingen gebeuren echt vaker dan je denkt. Kijk anders eens op www.vierdewereldsyndicaat.be daar kan je hier veel over terugvinden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. idd zit er nu al 7 jaar in en graak in een depressie dacht dat het prodeo was blykbaar niet vraag my af of dat ik er met gaan stopppen of dat er ander mogelykheden zyn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb collectieve schuldbemiddeling gehad. Mijn beslagrechter heeft mijn zaak opgegeven omdat ze niet genoeg inkomen kreeg(parttime contract omdat mijn baas geen full-time kan betalen). Dusdanig ben ik volledig in het zwart aan het werken en heb geen adres zodanig men schuldeisers mij niet kunnen vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja wij als gezin zitten er ook inmiddels al 7/ jaar in. Ik verkeer in serieuze depressie . Neem drie verschillende pillen daarvoor,ook voor hartklachten... allemaal door dit gedoe. De eerste schuld bemiddelaar van Damme Wim die ons twee jaar heeft bestolen heeft en had niks betaald, alles in eigen zak gestoken... heeft dit ook gedaan met 17 anderen mensen. Moet nog voor komen... ik mag die vent niet tegen komen want dan is em der aan... ondertussen door hem zijn we onze eigendom kwijt gespeeld door zijn stoemiteiten. We zijn momenteel aan het rond dolen in de stad. Hulp gevraagd aan het OCMW en daar kregen we dan als antwoord dat er geen plaats is. Heb gesmeekt voor een voedsel bon zelfs dat gaat niet . Weet wel dat da gaat als je bruin bent en van een ander land komt, die krijgen op alles voorrang maar een gezin van 5 zetten ze zo op straat... ik heb niet veel meer nodig hoor ...dat is België iedereen voor zich en bekijk het maar. Bedankt schuld bemiddelaar om ons leven naar de kloten te helpen je hoort en je ziet me nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zit in de collectieve schuldbemiddeling ben 59 jaar krijg baan in beveiliging aangeboden maar deze gaat niet door omdat ik alles moet afgeven, en ben je niet te vertrouwen zeggen ze. Heb hiervoor 20 jaar politie gewerkt en daarna zelf een bewakingsdienst gehad die door een fout van boekhouder in faling ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het is niet simpel met 6 in de collectieve vooral de kinderen snappen er niets van maar ik probeer elke maand alle lasten die ik moet betalen te betalen en probeer overal echt goed te letten soms wilde ik coupons hebben voor de supermarkt maar ook die zijn verdwenen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het is niet simpel met 6 in de collectieve vooral de kinderen snappen er niets van maar ik probeer elke maand alle lasten die ik moet betalen te betalen en probeer overal echt goed te letten soms wilde ik coupons hebben voor de supermarkt maar ook die zijn verdwenen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zijn er dan geen positieve ervaringen????? Of bestaat deze branche alleen uit boeven die mensen die aan de grond geraakt zijn nog eens extra de grond in duwen???

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of $250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius, call/whats-App Contact Number +918929509036 via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    BeantwoordenVerwijderen

Graag zou ik jullie mening horen over deze Blog. Ook ervaringen in Besparen en Schuldbemiddeling zijn welkom!