donderdag 4 juni 2009

Wat is Collectieve Schuldbemiddeling?

Wat is dat nu eigenlijk? Collectieve schuldenregeling?

Allereerst moet je contact opnemen met het OCMW en/of een advocaat. Deze moet je echt al je financiën doorgeven alsook alle schulden en rekeningen. Geloof me, het is een hele hap en je wordt er niet vrolijk van. Vergeet niet je bewijs kinderbijslag, teruggave van de belastingen ed. zaken, anders kan je, net als ons, nog vier keer terug moeten gaan.
De advocaat gaat dan een uitgebreid verzoekschrift schrijven voor de Rechtbank. De Rechter kan daarin inzien wat je financiële toestanden zijn en of je recht hebt op Collectieve Schuldbemiddeling. Daarmee wordt dus bedoeld hoe onvermogend je bent en dat je werkelijk niet in staat bent om zelf nog je schulden op te lossen. Dit is een spannende en zenuwslopende tijd geweest voor ons.

Wanneer je toegelaten wordt zal de Beslagrechter al je financiën overdragen aan een schuldbemiddelaar, al dan niet zelf uitgekozen. Wij hebben ons laten sturen en hebben een fijne schuldbemiddelaar gekregen die direct aan de slag ging voor ons.
Natuurlijk betekent het inleveren. Maar…eerlijk gezegd vonden wij dat we er beter aan toe waren dan eerst. Je krijgt voor langere tijd (max 5 jaar) een leefloon toegekend om een menswaardig bestaan mee te leiden. Zoals ik eerder al zei krijgen wij 1000 euro in de maand en betalen we, buiten de huur, alles nog steeds zelf hiervan. Het is soms knibbelen, maar het geeft zeker een stuk rust. Daarnaast wordt er nog een reservepotje gemaakt voor onvoorziene kosten en een deel voor de schuldeisers.

Ook moet je instemmen met de regelingen die je schuldbemiddelaar je opstelt. Dat wil zeggen, niet te dure wagen en mocht je die niet dringend nodig hebben…geen wagen meer. Eventueel verhuizen naar een goedkopere woning en noem maar op. Gelukkig mochten wij onze krakbak houden en ook in ons huisje blijven wonen. Maar het kan dus voorkomen dat dit niet mogelijk is. Dat moet je even in gedachten houden.

Wanneer er veranderingen zijn in het inkomsten dien je die altijd te melden. De schuldbemiddelaar heeft een rekening waar al je inkomsten op komen. Je mag dus niets zelf meer binnen krijgen. Dit nummer dien je dus door te geven aan je werkgever, belasting, kinderbijslagfonds ed.

Dit waren eigenlijk de nadelen. Valt best nog mee toch? Je hoeft in ieder geval niet meer bang te zijn dat je lastig wordt gevallen door een deurwaarder of een andere schuldeiser.

Je kunt dus ergens al met een schone lei beginnen, alleen ligt je leefloon natuurlijk die jaren wel wat minder hoog. Maar dat staat natuurlijk lijnrecht tegenover alles kwijt te raken en er nooit meer uit te geraken.

Sommigen gaan in conflict met hun schuldbemiddelaar. Eerlijk….ik vloek ook wel eens binnensmonds, maar bedenk me dan weer. Over vier jaar mogen we ons gelukkig prijzen dat we er vanaf zijn. Onze oudste zoon is dan 11, dus er staat ons nog een heel leven voor ons!

Ontplooien kan je in deze tijd ook zeker. Denk eens aan een extra baan, of een opleiding (goedkoper of gratis wanneer je in de schuldenregeling zit) ook kinderopvang ed worden goed geregeld, mits je ook echt vooruit wilt natuurlijk! En het geldt nog steeds, hoe meer inkomsten de schuldbemiddelaar binnen krijgt, des te sneller kan je er weer van verlost zijn!

Hoe moeilijk het ook is, de schaamte, het opofferen van je privé, het moeten leven van een minimum, ik ben blij dat ik het heb gedaan. Geloof me…er zijn steeds meer mensen die in deze situatie zitten. Doe er iets aan! Schulden zijn niet op een dag gemaakt en kunnen dus ook niet op een dag opgelost zijn!

6 opmerkingen:

  1. in een collectieve zitten is zeker niet een menswaardig bestaan leiden zoals ze het formuleren en zoals het zou moeten zijn,ik ervaar dat we nu nog meer moeilijkheden hebben dan voor de collectieve,ik raad het zeker niemand aan om daar in te stappen.steeds moeten bedelen achter u eigen geld overuren doen en er niets van zien ,kindergeld eof extra kindergeld niet zien ,je krijgt een leefgeld en daar moet je alles mee betalen van vaste kosten en zeggen dat het leefgeld nog onder het bestaansminimus is namelijk 950 euro voor een gezin met 5 personen en daar moeten alle vaste kosten af is dat menswaardig?wij proberen overal al info te halen om hieruit te kunnen stappen maar dat is heel moeilijk
    hopelijk kan u mij hier mee helpen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,
    Je moet maar eens bladeren in oudere en nieuwere berichten. Daar kan je al heel erg veel uithalen. Het is heel moeilijk maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden...succes en vooral heel erg veel sterkte. Ik weet exact hoe je jezelf voelt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo wij zijn met zen vieren ik mijn vriendin en 2 kindjes van 3 en 6 jaar wij heben problemen we heben ze proberen aan aan te paken door naar het ocmw te haan en budjet begelijding te doen al het geld ga naar daar we heben 200 euro leefgeld per week als alles goed gaat soms 130 tot 170 euro per week waarvan we de school en al da exstras nog er van betalen met het leefgeld wij heben meerdere dagen droog brood met water moeten drinken manier van spreken we doen ons best nu met het ocmw maar ze blijven komen ik durf het huis niet meer uit schrik dat ik de deur nie open kan doen wand anders komt er 163,68 bij als ze aan een gesloten deur staan daarom zouden we schuldbemideling willen doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee allen probleem proleem en nog meer probleem

      Verwijderen
  4. ook wij hebben colectieve schuldenregeling en hebben nu meer prob dan ervoor, na 9m hebben nog maar 1x een overzicht gehad op inkomsten en betaalde rekeningen zoals huur dat de adv betaald, we halen voedsel pakketten op de voedselbank maar natuurlijk moet er nog nr de winkel worden gegaan want van dat alleen kan je NIET leven. In die 9m hebben we slecht 1x optijd ons "leefloon" op tijd gehad en de eerste 2m zelfs niets, we staan ook nog steeds 1m achter dus slecht 8m "leefloon" dat is 100€ meer dan de vaste kosten, wij zijn met 6pers in ons gezin en met die 100€ per maand moet ik dus nr de winkel gaan, de extra kosten betalen enzo.. Ik zit al 4w zonder wasmachine en met 6pers is wasserette niet haalbaar, er zou een potje zijn vr dit soort dingen maar de adv werkt dus niet mee :-( auto dreigt't ook elk moment te begeven, heb een gehandicapt zoontje en met 't openbaar vervoer is echt geen optie waar wij wonen. Als ik bel heeft ze nooit geen tijd, afspraak maken lukt dus ook niet, laatste keer schold ze me uit en gooide zelfs de telefoon neer. Ik weet dat er de laatste 2m meer dan 4000€ extra gestort is van vakantiegeld, terug betaling belastingen, enzo.. Wij hebben geen giganstische schuldenberg, zouden er op 3j uit zijn en vraag absoluut geen luxe, alleen dat menswaardig bestaan. OCMW, CAW, dokter enzo zeggen dat deze situatie niet kan, maar weten ook niet wat ik eraan kan doen, buiten zorgen vr de goedwil van de adv meekrijgen. En dan zouden we beschermd zijn ? Vind dit een schreinende situatie en neem hier geen genoegen mee.. Ik hoop dat iedereen die zich een beetje herkent in deze situatie want ik heb al gehoord dat we echt niet alleen zijn, 't heft in handen nemen en we samen proberen om dit opzet z'n doel te doen bereiken en niet zoals ik nu de indruk heb uitgebuit worden. Wij hebben gewoon pech gehad, moeten we nu extra bloeden ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wil ook eens een positief geluid laten horen. Ik heb ook schulden die ik nooit meer afbetaald krijg. Dankzij deze schuldenregeling is er hoop op een normaal leven in de toekomst.
    Ondertussen is het natuurlijk heel erg opletten wat ik met mijn geld doe, maar het lukt.
    Met mijn bemiddelingsadvocaat heb ik een faire verstandhouding. Mijn leefgeld is steeds stipt op tijd, af en toe kan er ook iets extra af.
    Nog 4 jaar ....

    BeantwoordenVerwijderen

Graag zou ik jullie mening horen over deze Blog. Ook ervaringen in Besparen en Schuldbemiddeling zijn welkom!